INICIJATIVA ZA DONOŠENJE KOLEKTIVNOG UGOVORA O IZMJENAMA I DOPUNAMA KOLEKTIVNOG UGOVORA ZA DRŽAVNE SLUŽBENIKE I NAMJEŠTENIKE U ORGANIMA DRŽAVNE SLUŽBE U KS

Samostalni sindikat državnih službenika i namještenika Kantona Sarajevo podnio je Vladi Kantona Sarajevo inicijativu za izmjene i dopune Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike u organima državne službe u Kantonu Sarajevo.

Kolektivnim ugovorom o izmjenama i dopunama Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike u organima državne službe Kantona Sarajevo uređuju se izmjene i dopune određenih prava i obaveza državnih službenika i namještenika u organima državne službe Kantona Sarajevo.

U članu 78.stav (2) mijenja se i glasi:

“(2) Naknada za pripravnost za rad utvrđuje se u odnosu na osnovnu plaću državnih službenika i namještenika u iznosu:
a) 16 sati radnim danom – 7%
b) 24 sata subotom, nedeljom i praznikom u koji se ne radi – 9%”

Iza stava (2) dodaju se novi st. (3) i (4) koji glase:

(3) U slučaju da se u toku trajanja pripravnosti pojavi potreba dolaska na radno mjesto i potreba za radom, takav rad tretira se kao prekovremeni rad i obračunava se i isplaćuje kao prekovremeni rad, odnosno ako se rad obavlja noću, obračunava se i isplaćuje i kao noćni rad.
(4) Državnim službenicima i namještenicima koji, radi dolaska na rad u vrijeme pripravnosti, ako u tom vremenu nije obezbijeđen javni gradski prevoz, priznaju se troškovi prevoza vlastitim automobilom ili taksi prevozom.

Dosadašnji stav (3) postaje stav (5).

Kolektivnim ugovorom za državne službenike i namještenike u organima državne službe u Kantonu Sarajevo („Službene novine Kantona Sarajevo“, broj 51/23) – članom 78. stav 2. propisana je naknada za pripravnost za rad u procentima od 3 % radnim danom, a 5 % vikendom od osnovne plaće državnih službenika i namještenika.

Međutim, kako se osnovna plaća obračunava na način koeficijent x osnovica, a bez inflacije kako je utvrđeno članom 65. Kolektivnog ugovora, obračunom osnovne plaće na ovaj način dolazi se do iznosa koji su manji od ranije propisane 2,00 KM po satu pripravnosti za rad.

 Na području Kantona Sarajevo svakodnevno dežura 12 uposlenika pravosudnih institucija (Kantonalni sud u Sarajevu, Općinski sud u Sarajevu i Tužilaštvo Kantona Sarajevo), odnosno jedan državni službenik i 11 namještenika, te ukupni mjesečni trošak njihove pripravnosti za rad po ranije potpisanom Kolektivnom ugovoru Kanton Sarajevo je koštao oko 12.672,00 KM.

 Utvrđenim procentima od 3 % radnim danom i 5 % vikendom trošak Kantona Sarajevo iznosi oko 13.203,52 KM, što predstavlja neznatno ukupno povećanja od 531,52 KM, te dolazi do smanjenja vrijednosti sata za namještenike sa koeficijentom 2,7 (radni dan 1,95 KM/vikend 2,16 KM) i 2,6 (radni 1,87 KM/vikend 2,08 KM).

S obzirom da je evidentno došlo do pogrešne primjene načina računanja prilikom delegiranja iznosa procenata, a što je uzrokovalo umanjenje ranije stečenog prava, predlažemo da se procenti propisani članom 75. stav 2. Kolektivnog ugovora povećaju sa 3% na 7% radnim danom, a sa 5% na 9% vikendom, kako je propisano Uredbom o naknadama sudija i tužilaca u pravosudnim institucijama u Kantonu Sarajevo (Službene novine Kantona Sarajevo“ , broj  48/22) za sudije i tužioce.

S obzirom da je pripravnost za rad jednako opterećujuća i za državne službenike i namještenike kao i za sudije i tužioce, a procenat naknade određuje se prema vrijednosti njihove osnovne plate, ne vidimo razlog da se i procenti utvrđuju različito, jer će obračunate naknade biti znatno različite u skladu s vrijednošću radnih mjesta.

Predložene su odredbe koje se odnose na rad u vrijeme pripravnosti, koji, osim što je prekovremeni rad, može biti i rad noću, pa treba naglastiti da državnim službenicima i namještenicima pripada, pored naknade za rad i naknada za prekovremeni i noćni rad.

Pored toga, državnim službenicima i namještenicima predstavlja problem dolaska i odlaska na rad po pozivu u vrijeme pripravnosti, s obzirom da se pozivaju u vrijeme kad ne funkcioniše javni gradski i prigradski prevoz, uglavnom u noćnim satima, pa su primorani koristiti taksi prevoz, koji sami plaćaju čak po više desetina KM, s obzirom da su uglavnom nastanjeni na području općina Vogošća, Hadžići, Ilidža i Ilijaš.